16 december 2020
LSP bevraging op huisartsenpost
Huisartsen kunnen op de Spoedpost soms het Landelijk Schakelpunt (LSP) niet openen. Het komt nogal eens voor dat de LSP bevraging niet altijd goed tot stand komt en hiervoor zijn diverse oorzaken, maar ook oplossingen. SpoedzorgNU heeft een stappenplan gemaakt om alsnog het medisch dossier van de eigen huisarts in te kunnen kijken.
Oorzaken
- Patiënt is niet vergewist (triagist moet dit vinkje aanzetten).
- BSN controle is niet uitgevoerd of niet correct.
- Nood uzipassen hebben niet de mogelijkheid om het LSP te gebruiken.
- Patiënt heeft al vastgelegd geen toestemming te hebben verleend.
- Eigen huisarts is niet aangesloten op LSP.
Oplossingen
Voor een succesvolle bevraging:
- Punt 1 en 2: allebei worden uitgevoerd anders komt de verbinding niet tot stand.
- Punt 3: is de reden dat je als huisarts echt je eigen uzipas meeneemt.
- Punt 4: is maar een klein percentage omdat door de corona Opt-in eigenlijk iedereen bevraagd kan worden als ze toestemming in het gesprek geven (en niet zoals gebruikelijk, eerder actief vastgelegd bij de huisarts).
- Punt 5: gelukkig zijn er steeds meer huisartsen aangesloten op het LSP.
Stappenplan
Om toch als huisarts (of als triagist) alsnog de bevraging te doen als deze niet getoond wordt in je consultscherm, is een stappenplan gemaakt om alsnog het medisch dossier van de eigen huisarts in te kunnen kijken. Een uitgeprinte versie van dit stappenplan ligt nu in iedere spreekkamer op de huisartsenpost Leidsche Rijn.