Scherp triëren helpt de zorgvraag duidelijk te krijgen. En een passend advies of afspraak te kunnen geven, die afgestemd is op de zorgvraag. Binnenkomende zorgvragen worden adequaat uitgevraagd, besproken met de patiënt en een passende vervolgactie wordt bepaald.
Consultduur en vorm wordt afgestemd op de zorgvraag. Waar nodig fysiek (kort/lang), waar mogelijk een telefonisch advies en/of verwijzen naar andere zorgaanbieder. Verwijzen naar en gebruikmaken van zorgportaal, spreekuur.nl of een digitaal platform zoals thuisarts.nl.
Wat deze interventie oplevert
- Minder druk op de agenda door passend advies, consultduur en inzet digitale mogelijkheden.
- Meer rust en ruimte om het juiste behandel- en/of begeleidingstraject te bepalen.
- Zorg op maat voor de patiënt.
- Minder telefoontjes.
Hoe voer je de interventie uit
- Informeer patiënten
Deel informatie over triëren en zelfzorg via je praktijkwebsite, bijvoorbeeld over:
* soorten consulten, consultduur en vorm (fysiek, e-consult, telefonisch).
* zelfzorgmogelijkheden zoals Thuisarts.nl en Moet ik naar de dokter.nl - Assistenten vergroten hun kennis van digitale mogelijkheden
Assistenten vergroten hun kennis van Zorgportaal, Spreekuur.nl, chatten, gegevens uitwisselen met patiënten via VIPLive en Huisarts.nl. - Assistenten volgen scholing
Schrijf tenminste twee assistenten per normpraktijk in voor scholing over anders werken. Kies bijvoorbeeld uit:
- NVDA Triage en communicatie in de dagpraktijk, € 460,- voor leden, drie dagdelen, start in september
- NVDA Terugkombijeenkomst triage en communicatie, €185,- voor leden, één dagdeel, start in november (alleen voor degene die de eerste training onlangs hebben voltooid)
- NVDA Triage vanuit positieve gezondheid, prijs volgt, drie dagdelen, start najaar 2023
- WDA Triage training, € 260,-, drie dagdelen, start in september/ oktober/ november
- Zorgdidact triage in de huisartspraktijk, € 205,-, twee dagdelen, start in juni
- NHA Effectief communiceren, € 319,-, 4 uur per week verdeeld over 5 maanden, thuisstudie
Tips
Zorg ervoor dat anderen die niet aan de training deel konden nemen ook meegenomen worden in de inhoud. Bijvoorbeeld door:
- een Lunch & learn-bijeenkomst te organiseren: de deelnemers van de training vertellen over wat ze hebben geleerd en hoe ze dat binnen de praktijk willen toepassen;
- ambassadeurs ‘Anders werken’ te worden. Ambassadeurs zorgen ervoor dat het onderwerp een agendapunt wordt bij overleggen en regelen een terugkommoment. Voer bijvoorbeeld een groepsdiscussie tijdens een teamoverleg: Hoe kunnen we anders werken/triëren toepassen in de praktijk?
- lesmaterialen te delen binnen de praktijk;
- ‘Anders triëren’ en de toepassing ervan mee te nemen in het inwerkschema van nieuwe collega’s;
- na te lopen in hoeverre de ICT-systemen anders triëren ondersteunen. Initieer verbeteracties als dat nodig is.
Zorg ervoor dat de randvoorwaarden voor triëren goed op orde zijn.
Denk bijvoorbeeld aan:
- een rustige plek (backoffice)
- een goede headset
- twee beeldschermen
- goede werkafspraken: wie, wat, wanneer (telefoondienst; e-consulten verwerken)