Werk slimmer, niet harder en houd tijd over voor werk dat er echt toe doet. Lean is een methode om processen in kaart te brengen en verspillingen in processen te herkennen. Dat helpt je om verbetermogelijkheden te zien voor de huisartsenpraktijk.

De Lean-methodiek helpt praktijken continu te werken aan snellere en betere processen. Denk aan:

  • Hoe creëer ik meer tijd voor de patiënt?
  • Hoeveel tijd zijn wij kwijt aan het zoeken? (naar middelen, instrumenten etc.)
  • Hoe verminderen we de drukte aan de telefoon?
  • Hoe voorkomen we dat we middelen over de datum weggooien?
  • Hoe richten we onze spreekuren slimmer in zodat we effectiever kunnen werken?

Lean is een werkwijze waarmee organisaties van klein tot groot met behulp van continu verbeteren steeds slimmer gaan werken. Bij de huisartsenpraktijk kunnen er ongetwijfeld ook processen verbeterd worden om de werkdruk te verminderen en om tijd over te houden voor wat het werk in de praktijk juist zo leuk maakt; namelijk zorg en aandacht voor de patiënt.

Wat deze interventie oplevert

  • Efficiëntere werkprocessen, minder verspilling
  • Hogere patiënttevredenheid
  • Hogere kwaliteit van zorg
  • Zorgkosten besparen

Hoe voer je deze interventie uit

1. Volg scholing over lean werken

Kies uit het trainingsaanbod. Schrijf tenminste twee personen per normpraktijk in voor de scholing over anders werken. Voorbeeldaanbod:

  • LHV Academie Lean werken, € 225,- voor leden, duur; één dagdeel, start vanaf juni/ september/ november
  • Lean People
    • Yellow belt, € 495,-, 1 dag: 13 juni of 18 september 2023
    • Orange belt, € 915,-, 2 dagen: 13 juni of 18 september 2023
      Je kunt ook als team een workshop inkopen of een praktijkscan laten uitvoeren. Tijdens de praktijkscan kijkt een consultant mee naar de belangrijkste cijfers van de huisartsenpraktijk, voorraadbeheer en naar een specifiek proces naar keuze. Daarvan wordt een SIPOC gemaakt. Met deze tool werk je het proces op hoofdlijnen uit: de supplier (S), input (I), processtappen (P), output (O) en de customer (C). Voor deze scan is de consultant een aantal keer in de praktijk. Hij/zij werkt een dashboard uit dat aan het eind gepresenteerd wordt.

2. Doe een verbetervoorstel en implementeer dit in je praktijk

De medewerkers die de training volgen, vormen het ‘Lean Team’ van de praktijk. Zij doen onderzoek naar de werkprocessen en kiezen twee processen om uit te werken. Hiervoor doen zij een verbetervoorstel dat in de praktijk geïmplementeerd wordt. Het Lean Team presenteert de verbetervoorstellen aan de praktijkmedewerkers.

Tip

Nog beter dan het Lean Team van twee personen, is de begeleiding van het gehele team bij het Lean werken. Lean werken is een manier van denken en werken waar de hele praktijk van doordrongen moet zijn, anders werkt het niet. Als niet de hele praktijk meegaat, voelt de medewerker die verantwoordelijk is voor lean werken, zich een roepende in de woestijn. Dat kan veel frustratie opleveren. Wanneer toch slechts twee personen naar de training gaan, denk dan goed na over hoe lean werken in het team ingebed wordt.