Mooie eindresultaten voor project NUGroen
Het project NUGroen is eind 2024 op zijn einde gekomen. De praktijken hebben hun verantwoording ingeleverd en uiteindelijk zijn er in totaal 130 verbeterpunten doorgevoerd. Een ontzettend mooi aantal!
We willen de praktijken danken voor hun inspanningen en hopen dat zij verdergaan met verduurzaming. Daarnaast hopen we andere praktijken (en andere regio’s) ook te inspireren met dit project.
Bekijk de infographic met de eindresultaten
Een aantal reacties op het NUGroen-project
‘De mooiste winst naast duurzaamheid is betere patiëntenzorg. En daarnaast de mooie multidisciplinaire samenwerking die hieruit is voortgekomen tussen de verschillende zorgverleners in ons gezondheidscentrum.’
‘Aerosolen vervangen door poederinhalatoren. Resultaat, aanvang 2024: 50% aerosolen, eind 2024: 30% aerosolen. Een forse reductie door goede samenwerking apotheker, apothekersassistente, huisarts en POH-S.’
‘Minderen van gebruik van materiaal zoals papier en elektronische apparatuur is beter voor het milieu en bespaart ook nog kosten!’
‘Verschillende medewerkers hebben de scholing “Gesprekken positieve gezondheid” gevolgd. Deze scholing is bedoeld om te kunnen gebruiken richting de patienten, maar het heeft ook gestimuleerd dat we binnen de praktijk gezonder zijn gaan lunchen en meer zijn gaan bewegen (gebruik dienstfiets/eigen fiets/wandelen). Heel motiverend om te zien.’
‘Je merkt meer betrokkenheid van het team door kleine dingen, zoals lampen uitdoen bij verlaten kamer en apparaten volledig uitschakelen na de werkdag. Maar ook afvalscheiding, zoals onderzoeksbankpapier minder gebruiken en daarna bij oud papier. En enthousiasme bij ons Lean project!’
Raden jullie deze verbeteringen aan aan andere praktijken?
‘Jazeker. Zoals eerder benoemd zijn de quick wins makkelijk toepasbaar en concreet. Het is laaghangend fruit waarmee je wel al wat stappen voorwaarts zet in het verduurzamen van de praktijk en bovendien bewustwording creëert over duurzaamheid bij de medewerkers. Dit zijn mooie beginpunten vanuit waar je je duurzaamheidsstrategie verder kunt uitrollen en je medewerkers kunt inspireren om duurzamer te leven en te werken.’
Hebben de punten een positieve uitwerking op de praktijk gehad?
‘Jazeker, verduurzaming is geworden tot een ‘normaal gespreksonderwerp’ waarbij iedereen meedoet. In het kader van het project, of meer ter afsluiting, is recent ook ‘GezondGroen’ geïntroduceerd. Sinds eind november is er Gezond fruit voor het team aanwezig. Ook hier wordt gretig gebruik van gemaakt.’
Knelpunten
‘Door werkdruk en uitval is er minder capaciteit geweest om bepaalde acties, zoals het benaderen van patiënten voor de overstap naar poederinhalatoren, volledig uit te voeren.’
‘De kleine koelkasten bleken allemaal onzuinig, alleen een grote koelkast kwam in aanmerking, maar was boven het budget.’
‘Waterzijdig inregelen bleek niet mogelijk, aangezien wij dat niet zelf regelen, maar via de gemeente gaat.’
‘Mensen zijn gewoontedieren, dus werden oude printers toch gebruikt en moet je ze echt weghalen willen mensen deze echt niet meer gebruiken. Ditzelfde probleem heb je met papiergebruik, mensen drukken te gemakkelijk op printen i.p.v. de digitale manier.’
‘Bij het overstappen naar een duurzame bank komt heel veel kijken. Helaas kwamen wij er achter dat de duurzame banken geen koppeling hebben met twinfield (boekhoudkundige programma). Zonder deze koppelingen worden de werkprocessen van de praktijk enorm verstuurd waardoor wij dus hebben moeten afzien van een overstap. Wij blijven nu jaarlijks informeren naar de status van de koppeling.’
‘Helaas bleken de stroombegrenzers op de kranen niet te passen, ondanks gedegen vooronderzoek en positieve ervaringen van collega´s. We hebben daarvoor een loodgieter ingeschakeld. Het bleek dat onze kranen al genoeg stroom begrensden. Verdere begrenzing zou qua straaldruk en hygiëne niet goed zijn.’